Monday 19 January 2015

Aurat Wanita & Kesihatan

بسم الله الرحمن الرحيم 


ALLAH SWT itu maha mengetahui dan maha bijaksana. Selain arahan yang wajib di dengar dan dipatuhi, apa yang disuruhNya terlindung hikmah yang baik untuk setiap aspek kehidupan manusia.

AURAT WANITA DAN KESIHATAN 

Padanlah 'Pak Arab' pakai serban penutup kepada di padang pasir, 'mat salleh' pakai snowcap musim sejuk. Menutup aurat ada kelebihannya. Selain dalam artikel jurnal, Info ini juga diceritakan di dalam buku Dr Zainal Abidin yang bertajuk Quran Saintifik. Mengikut Karima Burns (MH, ND) di dalam artikel The Science Behind the Veil di IslamOnline menyatakan bahawa : Ujian-ujian menunjukkan 40-60% daripada tahap kepanasan badan seseorang hilang melalui kepala, justeru menutupnya terutama di musim sejuk dapat mengawal suhu badan seseorang berbanding mereka yang lain.



Menutup kepala pada musim panas ada kebaikannya. Menurut V.G Rocine, seorang pakar otak, fosforus otak menjadi cair pada suhu 108 darjah Fahrenheit (42 darjah Celcius). Keadaan ini boleh berlaku sekiranya berada di panas terik tanpa menutup kepala. Apabila Fosforus cair, fungsi otak akan menurun dan hal ini akan menyebabkan kesan negatif pada otak. 

Hal ini turut dinyatakan di www.islamonline.net/english/Science. 


Dalam artikel Highest Phosphorus Foods di Canadian Neuro-Optic Research Institute Online, dinyatakan, Jika suhu badan seseorang mencecah lebih daripada 105 darjah Fahrenheit, ia amat berbahaya kerana fosforus otak akan cair dan ini boleh menjejaskan kesihatan otak.Justeru kepala hendaklah ditutup dalam keadaan cuaca panas.

Hikmah ini dilihat dari sudut sains, tetapi terdapat banyak lagi hikmah lain dari sudut psikologi dan sebagainya.



"Aurat is the problem for women, Syahwat is the problem for men"


Di dalam buku Brain Sex : The Real Difference Between And Women, Anne Moir dan David Jessel menyatakan bahawa :

Seara dasarnya kaum wanita tidaklah terangsang apabila melihat gambar-gambar lucah berbanding lelaki. Lelaki pula adalah sebaliknya, dan melalui gambar-gambar itu mereka mampu berkhayal melakukan perbuatan lucah. Kerana itu aurat lelaki berbeza dengan aurat wanita. Ia bersesuain dengan fitrah kedua-duanya. Wallahu'alam, ini kajian mereka. Tidak salah untuk terima, boleh juga untuk menolak.

Menutupnya lagi, bagi kaum lelaki, seks adalah pornografi yang menggiurkan, mereka hanya mementingkan tubuh. Kaum wanita pula lebih kepada perhubungan.


Helen Fisher pula dalam buku The First Sex ” Pada tahun 1920-an, satu kajian dilakukan melibatkan ratusan lelaki dan wanita di Amerika. Di dalam kajian itu, 65% lelaki mengatakan mereka pernah mengintai bilik tidur orang lain melalui tingkap berbanding wanita hanya 20% sahajayang suka skodeng.

Sebenarnya, kaum lelaki terangsang melalui penglihatan mereka (Visual Stimuli). Untuk merangsang diri, mereka menggunakan bahan-bahan lucah secara lebih kerap berbanding kaum wanita.

Ransangan kaum wanita pula datang dari perkataan-perkataan romantik, sentuhan, belaian di samping imej dan tema yang romantik yang terdapat dalam sesetengah filem dan cerita. Fantasi seks wanita berkaitan dengan komitmen dan kasih sayang dalam hubungan.

Tidak hairanlah ayat “Hentikan gangguan seksual kepada lelaki” selalu di sebut-sebut, dan tidak hairanlah juga, ramai gadis yang kecundang dek ayat-ayat cinta palsu kaum lelaki.

Sebab itu, syariat Islam telah menetapkan yang terbaik, seiring dengan naluri semulajadi manusia. 

Wallahu'alam


*InshaAllah next perkongsian bertajuk Aurat & Kemuliaan. Sebuah kajian perspektif R. Stevenson

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Semoga bermanfaat (^_^)v