Saturday 23 January 2016

Tazkirah Syeikh Mutawalli Sha'rawi tentang "REZEKI"

       بسم الله الرحمن الرحيم                           


Ada hadis qudsi yang berbunyi...

(Maka dari itu terdapat dalam hadis qudsi, yang mana hadis qudsi itu menjadi pedoman bagi orang yang beriman)

Allah Azza wa jalla berfirman:

"Wahai anak Adam, janganlah kau takut terhadap kekuasaan. Selama kekuasaan-Ku lah yang abadi"

"Dan kekuasaan-Ku tidak akan pernah habis"

"Wahai anak Adam, jangan takut dari sempitnya harta, sedang harta-Ku banyak. Dan harta-Ku tidak akan pernah habis"

"Wahai anak Adam, Aku menciptakanmu untuk beribadah, maka janganlah bermain-main. Dan Aku telah menjamin rezekimu, maka janganlah lelah....."


(Maksud lelah disini ialah lelah raga, tetapi hati tetap bertawakkal kepada Allah...)


Aku menciptakanmu untuk beribadah, maka janganlah bermain-main. Dan Aku telah menjamin rezekimu, maka janganlah lelah.

"...Demi kekuasaan dan kemuliaanKu, jika kau redha terhadap ketentuan-Ku terhadap mu, maka akan Aku bahagiakan jiwa dan ragamu."

"Dan Aku catatkan kau sebagai hamba yang bersyukur..."



"Dan jika kau tidak redha ketentuan-Ku keatas mu.....

"Demi kekuasaan-Ku dan kemuliaan-Ku,.....

"...Aku akan menjadikan kesusahan dunia atasmu, dan kau berlari mengejar dunia seperti hantu-hantu berlarian di hutan pada malam hari "

"Kemudian kau tidak akan dapat apa-apapun kecuali apa yang Aku tetapkan atasmu."



"Wahai anak Adam, Aku telah menciptakan langit dan bumi. Dan Aku tidak merasa kesusahan."


"Apakah susah bagi-Ku untuk mengatur rezeki mu ?"



"Wahai anak Adam, jangan kau tanya kepada-Ku mengenai rezeki hari esok. Sebagaimana Aku tidak tanya padamu mengenai amalmu hari esok."

"Wahai anak Adam,,,
Sesungguhnya AKU MENCINTAI MU..

"Maka atas hak Aku ini, jadilah hamba yang mencintai-Ku"

-Syeikh Mutawalli Sha'rawi -

Video Tazkirah Syeikh Mutawalli Sha'rawi tentang "REZEKI"


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Semoga bermanfaat (^_^)v