Wednesday 31 December 2014

Rabiul Awwal Dan Tahun Baru - Bezakah Kita Dengan Abu Lahab ?

  بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah, Aku mulakan dengan ayat ini..sebagai peringatan dan bacaan amalku..

"..الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً.."
"..Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama untuk kamu..." (Al-Maidah ayat 3) 

Rabiulawwal 1436 ...

Ada yang bertanya saya "kenapa sejak kebelakangan ni asyik post pasal hijrah Rasulullah tapi bukan ke maal hijrah dah lepas".

Entry kali ini ingin saya kongsikan sesuatu berkenaannya. Pada awalnya saya ingin sampaikan tulisan ini pada 12 Rabiulawwal ini yang bersempena dengan sambutan kelahiran Rasulullah SAW iaitu Sambutan Maulidur Rasul  yang saya pasti ramai yang akan post atau update status 'salam maulidurrasul' dan sebagainya. Tapi saya fikir, penting juga untuk saya tulis terlebih awal kerana hari ini hari terakhir bagi Tahun 2014 dan kita bakal memasuki  Tahun 2015 yang pastinya akan ada pula mereka yang kononya memasang azam baru untuk 'hijrah' ke arah lebih baik. Dan kebetulan dengan itu, hari ini kita berada pula di dalam bulan Rabiulawwal yang mempunyai suatu peristiwa yang cukup penting dalam catatan sirah Rasulullah SAW, iaitu BULAN HIJRAH. Bulan yang seharusnya kita hayati catatan sirahnya melebihi tahun masihi. Mudah-mudahan, dapat sama-sama kita hayati maulidur Rasul, perjalanan sirah Rasulullah serta memasuki fasa tahun baru masihi dengan sesuatu yang manfaat melaui penghayatan ilmu sirah ini. 


Saban tahun Maal Hijrah dan 12 Rabiul Awwal disambut meriah. Namun, sambutan tersebut tidaklah mampu memberikan impak yang maksima dalam menegakkan Islam sekiranya sambutan itu dilakukan tanpa penghayatan sebenarnya kepada perjuangan Rasulullah SAW.

Pertikaian tentang Maulidurrasul saban tahun tidak kurang hebatnya. Malang sekali, umat Islam hari ini lebih suka 'bergaduh' dalam hal-hal yang langsung tidak meningkatkan keimanan malah yang lebih menyedihkan apabila masalah fundamental ummah jarang diperbincangkan seperti runtuhnya akhlak dan jati diri umat Islam tetapi sering mempertikaikan dan memperdebatkan perkara yang khilafiyah. Saya tidak ingin membahaskan soal bila hari sebenar Nabi dilahirkan, kenapa berbeza, soal maulidur Rasul boleh sambut atau tidak, kerana ianya sudah dibincangkan oleh ulama'-ulama' yang tinggi ilmunya dan di akui kesalehannya.

Namun apa yang saya ingin ingatkan kalian yang sudi membaca tulisan ini, dalam pada kita menyambut atau tidak, janganlah kita lupa beberapa perkara penting yang telah berlaku pada bulan Rabiul Awwal yang telah mengubah dunia;

 Antaranya ialah:

1. Kelahiran Rasulullah SAW
2. Hijrah Rasulullah SAW
3. Terbinanya Masjid Quba' dan Masjid Nabawi
4. Kelahiran Daulah Rasulullah SAW 
5. Kewafatan Rasulullah SAW
6. Kelahiran Pewaris Perjuangan Rasulullah SAW

Namun hanya beberapa perkara sahaja yang ingin saya fokuskan di sini. Selebihnya kalianlah yang harus memikirkan dan hayati peristiwa-peristiwa lain sepanjang perjalanan sirah junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Kelahiran Rasulullah SAW

Apabila berbicara tentang ini, teringat pula saya pada tinta Ustaz Azhar Yahya berkenaan maulidur Rasul ini. Kata Ustaz, Kelahiran Rasulullah SAW bukanlah kelahiran biasa yang perlu disambut dengan girang gembira sahaja tetapi kelahiran yang membawa “nur” menyinari sekian alam. Kata Ustaz lagi;
"Jika sambutan Maulidurrasul hanya sekadar disambut dengan gembira, Abu Lahab adalah antara orang yang paling gembira menyambut kelahiran Rasulullah SAW. Janganlah kita menjadi seperti Abu Lahab yang beria-ria menyambut kelahiran Rasulullah tetapi setelah dikemukakan kebenaran dia pula menjadi penentang nombor satu".
Sekiranya ingin menyambutnya, sambutan ini perlulah dijadikan satu sambutan yang benar-benar memberikan sinar suluhan kepada kepada ummah dalam mereka menempuhi dunia yang penuh kegelapan maksiat dengan suluhan kenabian. Jika kita tidak meneruskan perjuangan Rasulullah SAW dan menyebarkan risalah yang dibawa oleh Rasulullah SAW, apalah gunanya kita beria-ria menyambut kelahirannya? Seolah-olah tiada ertinya. 

Sesungguhnya kelahiran Nabi Muhammad SAW adalah peristiwa yang besar di dalam alam ini, benarlah firman Allah SWT dalam surah Al-Anbiya’ ayat 107 : وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِيْنَ . Dan tiadalah Kami mengutuskan kamu(Wahai Muhammad),melainkan untuk menjadi rahmat bagi sakalian alam. Oleh kerana kelahiran Rasulullah SAW adalah satu perkara yang sangat besar kepada seluruh alam,menjadi kemuncuk nikmat Allah kepada umat manusia

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
Kelahiran Nabi Muhammad saw dikala umat manusia dalam kegelapan dan kehilangan pegangan hidupnya, lahirlah ke dunia dari keluarga yang sederhana di kota Mekah. Seorang bayi yang kelak membawa perubahan besar bagi sejarah perabadan dunia. Sesungguhnya kelahiran Nabi Muhammad SAW juga adalah peristiwa yang besar di dalam alam ini, benarlah firman Allah SWT dalam surah Al-Anbiya’ ayat 107 :

 وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِيْنَ 

"Dan tiadalah Kami mengutuskan kamu(Wahai Muhammad),melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam".

Oleh kerana itu, kelahiran Rasulullah SAW adalah satu perkara yang sangat besar kepada seluruh alam, yang menjadi kemuncak nikmat Allah kepada umat manusia hari ini. Hayatilah Rabiul Awwal ini dengan penuh makna.

 

Hijrah & Kelahiran Daulah Rasulullah SAW

Berapa ramaikah yang menyedari bahawa kita sekarang berada di dalam bulan hijrah ? Pati ada yang masih menyangka bahawa sambutan Maal Hijrah pada 1 Muharram itu adalah bulan baginda Nabi SAW behijrah ke Madinah. Sebaliknya, Muharram bukanlah bulan hijrah tapi ianya bulan yang diletakkan sebagai bulan yang pertama dalam tahun hijrah. Begitupun Maal Hijrah di sambut sebegitu meriah tetapi malangnya masih ada yang tidak tahu bilakah peristiwa penting Hijrah Rasulullah SAW bermula kerana hanya semata-mata menyambutnya tanpa menghayati sirah perjuangan nabi sedalam-dalamnya, sebaliknya hanya sekadar memerhati kalendar untuk merancang aktiviti cuti dan menunggu untuk update status 'Salam Maal Hijrah'.


Kenapa perlu kita hayati peristiwa penting ini ? Sudah tentu ianya mengandungi nasihat dan tauladan yang penting sehinggakan ianya di sambut sebegitu malah ditetapkan pula cuti am bagi hari-hari tersebut. 

Bermula dengan kelahiran Baginda Rasulullah SAW sehingga membawa kepada baginda di angkat menjadi Rasul, orang yang begitu gembira sekali pada hari kelahirannya bertukar menjadi orang yang paling kuat menentang baginda Rasulullah. Akibat Penentangan Abu Lahab inilah yang perlu diubah dengan memahamkan ummah ini bahawa Rabiul Awwal ini membawa kepada beberapa lagi peristiwa besar yang ditakdirkan Allah s.w.t iaitu Hijrah Rasulullah (s.a.w) ke Madinah yang bermula pada akhir Safar hinggalah Rasulullah SAW sampai di Kota Madinah pada 12 Rabiul Awwal. Di dalam perjalanan hijrah ini juga tercatat juga suatu peristiwa penting ketika Nabi saw singgah di Quba' pada 8 Rabiulawwal yang mana di situlah terbinanya sebuah Masjid yang pertama didirikan oleh Rasulullah SAW bersama sahabat, iaitu Masjid Quba' yang dibina atas dasar taqwa dan menjadi lambang  kebebasan untuk melakukan ibadah setelah sekian lama mereka di halang untuk mendirikan solat oleh pihak Quraisy.


Dalam peristiwa hijrah inilah akhirnya membawa kepada tertegaknya Daulah Rasulullah SAW setelah 13 tahun baginda menghadapi tentangan oleh mereka yang dahulunya begitu gembira menyambut kelahiran baginda. Apa yang ingin saya fokuskan disini, Kejayaan hijrah inilah yang membawa kepada tertegaknya Islam di Bumi Arab yang akhirnya dapat disaksikan bahawa Islam telah tersebar luas dan mula diterima ramai termasuk mereka yang dulunya menentang baginda nabi saw. Inilah semangat hijrah dan azam baru yang patut kita hayati dan tanamkan ke dalam diri kita. Perjuangan ini di teruskan hinggalah ke saat terakhir hayat baginda pada hari kewafatan Baginda di hari Isnin 12 Rabiulawwal tahun ke 11 Hijrah.

Kewafatan Rasulullah & Kelahiran Pewaris Perjuangan Rasulullah


Baginda yang kita sambut kelahirannya itu telahpun wafat, maka hendaklah disedari bahawa kewafatan baginda bukanlah masa untuk ditangis-tangiskan semata tetapi adalah masa untuk menyedari bahawa Baginda telah meninggalkan sesuatu warisan yang besar untuk diwarisi iaitu PERJUANGAN UNTUK MENDAULATKAN AGAMA INI. Di sinilah bermulanya kelahiran pewaris perjuangan Rasulullah SAW. Ya, pada bulan Rabiul Awwal ini ! Apakah kita lupa pesanan-pesanan pada saat-saat kewafatan Rasulullah ? Apakah kita sudah lupa setelah wafatnya Rasulullah, telah terpikul di bahu kita suatu tugas besar yang harus di teruskan oleh kita semua umat Islam. Suatu sunnah yang besar iaitu sunnah perjuangan menegakkan islam dan menguruskan dunia ini dengan Islam. Inilah azam kita.

Kitalah yang akan menjadi mata rantai penerus kepada perjuangan ini.Justeru, kefahaman kepada umat Islam perlu di terapkan dan semangat para pejuang patut dikobarkan dengan suntikan semangat hijrah untuk mendapatkan kembali “daulah” yang juga berlaku pada Rabiul Awwal. Hayatilah peristiwa-peristiwa penting dibulan ini yang mana ia mempunyai rantaian plot-plot bermanfaat untuk kita fikirkan.


Wallahu'alam


*Mohon maaf atas kelemahan penulisan ini

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Semoga bermanfaat (^_^)v