Saturday 13 December 2014

Keajaiban Haiwan 1; Serangga Berbunyi Nyaring Waktu Solat

  بسم الله الرحمن الرحيم

Pemerhatian Alam !

Mengapa penting kepada manusia ?


Alam yang indah, penuh  dengan flora dan fauna ini memiliki pelbagai rahsia. Haiwan adalah makhluk Allah yang hidup penuh harmoni antara mereka. Cara hidup haiwan membantu mengstabilkan dan melestarikan ekosistem alam.

Daripada sumber alam inilah tumpuan perlu diberikan bagi membina ilmu dan kewibaan. Ilmu yang terhasil daripada penelitian yang terbit dari sumber alam dapat membentuk wibawa umat yang berilmu, saintifik, kreatif dan inovatif. 'Alam terkembang jadikan guru' memberikan saranan supaya manusia meneliti serta mencerap alam, dan daripada cerapan itu manusia mampu memperoleh dan menjana ilmu yang berfaedah.

Allah SWT menyebut kelebihan berjalan-jalan, merenung, dan melihat penciptaan langit, bumi serta makhluk penciptaanNya seperti firman Allah dalam Surah Ali Imran, ayat 190 - 191 yang bermaksud;

"Sesugguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang yang berakal. Iaitu orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri, duduk dan berbaring mengiring, dan mereka memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata), 'Wahai Tuhan kami ! Tidaklah Engkau menjadikan semua ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau maka peliharalah kami dari azab neraka."

Itulah golongan Ulul Albab. Ayat ini menggambarkan orang yang berakal ialah mereka yang memikirkan penciptaan langit dan bumi serta malam dan siang, dengan menggunakan mata hati dalam apa jua keadaan. Sebagaimana yang dinyatakan dalam Surah Al Jasiyah ayat 3 - 5 yang bermaksud ;

"Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat tanda-tanda kekuasaanNya bagi orang-orang yang beriman. Dan pada kejadian diri kamu, serta segala haiwan yang dibiakkan-Nya, terdapat juga tanda-tanda kekuasaanNya bagi orang yang meyakininya. Dan pertukaran malam dan siang silih berganti, dan rezeki yang diturunkan oleh Allah SWT dari langit, lalu ia hidupkannya dengan tumbuhan-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta peredaran angin, semuanya mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang mahu menggunakan akal fikiran".

Dalam ayat tersebut Allah SWT menyatakan segala apa yang dijadikanNya termasuk haiwan yang hidup bersama-sama dengan manusia di muka bumi ini mempunyai tanda-tanda kekuasaan dan kehebatan penciptaanNya yang perlu di fikirkan dan dikaji oleh manusia yang benar-benar befikir. Apabila manusia memikirkan semua ini, keimanan manusia kepada keesaan Allah akan bertambah. Selain itu, keyakinan bahawa Allah sebagai pencipta menjadi semakin mantap. Semakin manusia berfikir dan meneliti penciptaan Alam Semesta, semakin banyak manfaat yang diperoleh.


"Berfikir perihal kekuasaan Allah SWT adalah cahaya yang masuk ke dalam hati", Sufyan bin Uyainah.



Kelebihan Akal Manusia

Manusia diberi suatu kelebihan yang cukup luarbiasa iaitu akal. Akal membolehkan manusia berfikir untuk melakukan sesuatu yang bermanfaat untuk kehidupan. Sungguhpun manusia ini lemah dalam banyak hal namun didorong oleh sifat ingin tahu melalui berfikir, manusia dapat melakukan kajian seterusnya dapat melakukan suatu yang luarbiasa.

Contohnya dengan mengkaji penglihatan burung helang, manusia dapat mencipta alat-alat yang dapat mengatasi keupayaan burung itu. Lantas pandangan manusia mampu menerjah ke nebula-nebula yang memerlukan kekuatan penglihatan sekitar 2 juta kali ganda darikekuatan mata manusia sendiri. Begitu juga dengan penciptaan mikroskop elektronik yang dapat melihat jauh kedalam bakteria yang tidak mungkin boleh dilihat dengan mata kasar. Begitu juga dengan penciptaan lain yang membantu dalam pendengaran dan kudrat manusia.

Haiwan Sebagai Sumber Ilham

Berdasarkan hikmah ayat dalam Surah Al Jasiyah itu tadi, haiwan juga di utus oleh Allah SWT sebagai 'alat bantu' bagi menunjukkan jalan dan petunjuk kepada manusia. Perkara ini sudah pon berlaku sejak manusia mula-mula wujud di muka bumi ini lagi, iaitu pada zaman Nabi Adam As. Tatkala itu berlaku suatu konflik yang pertama dalam sejarah manusia.

Peristiwa ini tercatat dalam Surah Al Maidah ayat 30 - 31;

"Maka nafsu jahat (Qabil) mendorongnya membunuh saudaranya, lalu dia membunuhnya. Oleh itu, jadilah dia daripada orang yang rugi. Kemudian Allah SWT hantarkan seekor burung gagak mengorek-ngorek di bumi supaya diperlihat kepada Qabil cara menimbus mayat saudaranya. Qabil berkata, 'Wahai celakanya aku ! Alangkah lemah serta bodohnya aku, aku tidak tahu berbuat seperti burung gagak ini, supaya aku dapat menimbus mayat saudaraku ?' Kerana itu jadilah dia daripada golongan orang yang menyesal."

Begitulah maha suci Allah yang mencipta dan kemudian tidak pula meninggalkan manusia terkapai-kapai tanpa diberi petunjuk. Betapa Allah SWT maha Pengasih dan maha Penyayang kepada makhluk bernama manusia dengan sentiasa memberikan tunjuk ajar.

Seperti yang dinyatakan juga dalam Surah Hud (rujuk ayat 37 - 40) dimana Allah SWT memberikan panduan kepada Nabi Nuh dalam menghadapi 'bala bencana' banjir dengan membina bahtera yang cukup hebat yang dapat menampung segala jenis pasangan haiwan. Persoalannya apakah jenis teknologi yang perlu di cipta dan disediakan pada bahtera tersebut yang mampu memastikan hayat dan nyawa haiwan yang berbeza-beza cara hidup itu dapat bertahan dalam bahtera yang sarat dengan muatan, dalam jangka masa yang begitu lama ? Bukankah ini menakjubkan ?

Pernahkah juga kita fikirkan mengapa Allah SWT memerintahkan supaya memuatkan haiwan yang berpasang-pasang itu kedalam bahteranya ?

Keajaiban Haiwan

  1. Serangga Berbunyi Nyaring Setiap Kali Masuk Waktu Solat

    Sejenis serangga yang terdapat di Malaysia yang di kenali sebagai Riang-Riang menunjukkan kelakuan ganjil setiap kali masuk waktu solat fardhu. Riang-riang atau nama saintifiknya Cicadidae berbunyi nyaring apabila tiba waktu solat seolah-olah mengajak manusia bersujud kepada Ilahi. Suaranya berlagu mendayu-dayu setiap kali masuk waktu solat menurut seorangpengkaji daripada Universiti Kebangsaan Malaysia. Hal ini dilaporkan  oleh Timbalan Pengarah Muzium Alam Semula Jadi, Farizawati Sabri ketika mengadakan pameran serangga di Muzium Negara Kuala Lumpur 6 -19 Jun 2009.

    "Seminggu sebelum pameran berlangsung, saya masuk ke hutan Cameron Highlands dan dikejutkan oleh bunyi nyaring serangga yang di panggil Riang-Riang. Pemandu arah kami menyatakan ia menandakan waktu solat fardhu telah tiba dan ia berlaku setiap tiba waktunya. Itulah tanda keunikan Riang-Riang," jelas Timbalan Pengarah Muzium berkenaan (Harian Metro, 14 Jun 2009).

    Pada hakikatnya, serangga ini menjalani kehidupan biasa yang telah ditetapkan kepada mereka oleh Pencipta Yang Maha Agung. Tetapi kehidupan mereka seharusnya dijadikan bahan renungan kepada mereka yang ingin berfikir secara mendalam hakikat kewujudan alam ini. Serangga atau haiwan ini bertasbih kepada Pencipta dengan cara tersendiri. Bahkan alam semesta keseluruhannya bertasbih kepada Penciptanya.

    "Bertasbih kepadaNya langit yang ketujuh dan bumi dan semua yang terdapat padanya. Tiada satupun kecuali ia bertasbih dengan pujianNya, tetapi kamu tidak memahami akan tasbih mereka...." (Al Isra' 17:44)
  

2. Semut & Burung Bercakap

Bersambung......!


Rujukan:
*Ulul Albab: Ajaibnya Alam Semesta
*Keajaiban Haiwan Yang Mengubah Dunia

1 comment:

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Semoga bermanfaat (^_^)v