PK merupakan sebuah Filem terbaru gabungan antara Amir
Khan dan Rajkumar Hirani yang menyentuh tentang isu sensitiviti agama. Sehingga
kini, PK mendapat title highest-grossing Bollywood films worldwide.
“P.K. is about God and godmen.” – Rajkumar Hirani
Selepas filem 3 Idiots, kemunculan filem terbaru
lakonan Amir Khan ini telah membangkitkan rasa ingin tahu bakal penonton
dengan pelbagai persoalan apa yang cuba di tonjolkan Aamir Khan dalam filem
terbaru ini apatahlagi ianya mengisarkan tentang sensitiviti agama. Itulah
yang membuatkan ramai yang ingin menontonnya kerana merasakan watak yang bakal
dibawakan oleh Aamir Khan (PK) di dalam PK ini adalah berbeza dari filem-filem
sebelumnya. Timbul persoalan juga dengan watak PK tanpa seurat benang
dan ditutup dengan radio lama transistor yang tergantung dari lehernya itu.
“When you (audience) will watch the film then only you
will be able to understand the idea behind (the poster). But I would just like
to say that the kind of filmmaker, the kind of writer Rajkumar is, he always
tries to present the things, his thinking, in a unique way and that’s why I am
his huge fan.” – Aamir Khan
Secara
umumnya, Filem PK atau Peekay membawa
maksud telah minum atau mabuk. Walaupun
PK mendapat kutipan paling tinggi dalam sejarah Bollywood, filem ini mendapat
tentangan hebat dari kumpulan agama Hindu. Filem ini telah
menimbulkan kontroversi terutama di negara yang menerbitkannya iait India, kerana filem ini bergenrekan kritik agama
dan sosial yang dianggap mengguris perasaan penganut agama Hindu bagi golongan
ekstrimis. Namun terdapat ramai juga dalam kalangan mereka yang menyatakan
filem ini okey sahaja dan ada juga yang hanya memberikan komen-komen untuk
penambahbaikan. Intipati filem PK
ini juga boleh dikaitkan dengan penganut agama yang mabuk dengan
agamanya iaitu mengikut membuta tuli.
Oleh sebab itu,
ditekankan akan kepentingan untuk beragama dan mengabdikan diri kepada Tuhan
dengan ilmu, yakni ia berupa dengan akal yang sihat berfikiran kritikal untuk
tanya soalan dalam mencari ilmu dan kebenaran. Hal ini kerana sesungguhnya akal
dan wahyu itu harmoni dan bukan ‘bermusuhan’. Wahyu dan akal itu tidak pernah
berkonflik. Yang masalahnya ialah orang yang tak menggunakan akal dalam belajar
agama, bak kata Ustaz Hasrizal Abdul Jamil. Mana mungkin kita nak memahami
ajaran agama kalau tak menggunakan akal, lebih-lebih lagi ia bersangkut
paut dalam perkara asas dalam mencari makna kehidupan dan kebenaran.
Kisah PK.
Sebagaimana keadaan manusia yang baru lahir ,
begitulah juga pembukaan filem PK di mana watak PK yang dilakonkan oleh Amir
Khan telah diturunkan dari kapal angkasa ke bumi di tanah lapang Rajasthan
dalam keadaan berbogel dan juga tidak boleh bercakap tetapi mempunyai perasaan
ingin tahu yang tinggi seperti seorang budak kecil yang baru nak membesar dan
megenal dunia.
Misi PK ialah mengkaji kehidupan di bumi terutama
manusia yang memiliki fizikal yang sama seperti PK. Tetapi misinya terbantut
apabila rantai lehernya yang berfungsi sebagai alat komunikasi dengan kapal
angkasa lepasnya telah dicuri oleh seseorang. Sejak itu PK berusaha mencari
rantai leher yang dipanggil “remote control”.
Pelbagai
kejadian telah berlaku ke atas PK terutama ketika dia bertanyakan kepada orang
ramai bagaimana mahu mencari “remote control” itu. Selepas orang mendengar
kisahnya, semua orang menjawab hanya Tuhan sahaja dapat membantu PK. Maka, dalam
konteks filem ini, kita boleh nampak bagaimana dalam perjalanan PK mencari
tuhan yang sebenar untuk dia meminta pertolongan mencari alat kawalannya,
setelah orang ramai yang ditemuinya berkata tak mampu tolong dia dan hanya
Tuhan yang mampu. Dia cuba beramal dengan semua agama walaupun pelik konsep
setiap agama berbeza. Namun, dia yakin salah satunya benar-benar daripada Tuhan
yang sebenar.Tindak-tanduk PK dalam pencarian itu juga mampu buat kita
ketawa, menangis dan berfikir.
Antara trademark utama
dalam cerita ini adalah “wrong number” yang dianalogikan sebagai usaha
kita ingin menghubungi(call) tuhan tetapi rupanya yang kita hubungi ialah
‘tuhan yang salah’, yang mana ia bersangkutan dengan eksploitasi agama oleh
orang yang berautoriti dalam agama mempergunakan agama dan memperbodohkan
masyarakat dengan mendakwa mampu bercakap secara terus dengan Tuhan. Meraka
juga menggunakan agama untuk kesenangan dan kepentingan diri. Akhirnya, harapan
manusia kekal tinggal harapan walaupun telah melaksanakan ‘arahan tuhan’ yang
disampaikan oleh ‘wakilnya’.
Malah, ada yang menanam
dogma bahawa segala persoalan tentang agama dan apa yang disuruh oleh
'wakil tuhan' tidak boleh di persoalkan. Kedudukannya yang tinggi telah menyebabkan
dirinya ‘alergik’ dengan soalan yang didakwanya dengan alasan ingin
mencemarkan kesucian agama.
PK yakin bahawa hanya satu Tuhan yang benar. Kita yang beragama Islam,
memang yakin dengan kebenaran Islam. Namun, itu sama sekali tidak bererti
kita tidak memerlukan lagi petunjuk. Saban hari kita memohon kepada Allah dalam
solat agar beri hidayah dan petunjuk kepada jalan yang benar. Berada di jalan
yang benar tidak menjamin kita kekal di atasnya, mungkin terbabas tatkala ada
perkara yang bermain dalam fikiran gagal dijawab. Dan, hidayah itu sendiri ada
peringkat dan kedudukannya sendiri.
Benda paling tersentuh
yang PK sebut pasal dua jenis Tuhan:
1. Tuhan ciptaan manusia
2. Tuhan yang mencipta manusia
1. Tuhan ciptaan manusia
2. Tuhan yang mencipta manusia
Kata PK, bukan tuhan yang
manusia cipta tu yang dia nak sembah, tapi tuhan yang cipta manusia itu yang
perlu disembah. Inilah akidah yang kita pegang selama ini. Perkara ni kita
boleh reflect dengan kalimah “Tiada tuhan melainkan Allah” iaitu
tiada tuhan (ciptaan manusia) kecuali Allah (yang cipta manusia).
Terdapat juga sedutan
babak yang menarik yang menggabungkan tema politik, agama dan budaya.
Antara dialog yang menarik ketika babak ini ialah, sami berkenaan berkata”Kami
boleh lindungi tuhan“, lalu dibalas oleh PK dengan berkata “Kamu nak
lindungi tuhan? Dunia ni sangat luas, entah berapa banyak lagi tempat luar bumi
ni yang korang tak tahu, korang nak lindungi tuhan?”
''Tuhan (yang menciptakan
kita) itu tidak perlu dilindungi, tetapi kitalah yang perlu berlindung
denganNYA''.
Satu lagi antara babak
yang menarik apabila di gereja, orang di sana berkata, “Tuhan(Jesus) telah
datang untuk menebus dosa kau sejak 2000 tahun yang lalu" lalu
dibalas oleh PK, “Apa dosa aku? Aku baru saja sampai ke sini(bumi)”
Dialog Menarik
[Dialogue Between PK and Sculptures Manufacturer (SM)]
PK: Give me one God, brother
SM: Which God? This one is for 20, this is 50, that is 100. That one is 500
PK: What is the difference between the Rs 20 and Rs 50 Gods?
SM: Only size is different. Apart from that, both are same.
PK: That Rs 20 God also works good, right?
SM: Give me 15 rupees.
(After sometimes)
PK: Brother, has this God's battery gone down? It worked for sometime after that it stopped working.
SM: What? What do you mean ..?
PK: I mean, put a new battery in it.
SM: Hey brother, this does not run on batteries.
PK: Then, why is it not working? Is there any manufacturing defect in this god?
SM: We do not make defective pieces.
PK: Hey, you have created God?
SM: Yes, with my hands.
PK: Did God create you or did you create God?
SM: Oh brother, God has created all of us. We just make his sculptures.
PK: Why do you create his sculptures?
SM: So that we can pray to God. Tell Him about our joys and sorrows.
PK: Is there any transmitter fitted inside this? How does our communication reach God?
SM: God does not need any kind of transmitter. He hears directly.
PK: If he can hear directly, then what is the need for this sculpture?
SM: Oh! What shall I do with him? Trying to end our business, huh? What is your problem?!
Sudah semestinya filem sebegini tidak lari dari persoalan-persoalan kontroversi. Antara soalan yang ditemuramah oleh media kepada Amir Khan adalah seperti berikut:
Wartawan: Awak (watak PK) mencuri duit
dari kuil Hindu, tetapi tidak mencuri ‘chadar’ dari masjid/kubur?
Amir Khan: Duit yang orang perlukan untuk survival di
dunia ini, bukan ‘chadar’.
*chadar = kain atau cadar yang menutupi permukaan
kubur seseorang yang biasanya ditempatkan di kawasan masjid.
Wartawan: Di dalam scene filem, Lord Shiva
direndah-rendahkan. Kenapa tidak Nabi atau Hussain (Islam)?
Amir Khan: Pertama sekali, tiada Tuhan yang telah
dihina. Kedua, orang Islam tidak menggunakan apa jua gambar atau bentuk yang
menyerupai Nabi atau Hussain (A.S). Maka, anda tidak boleh menyamar sebagai
mereka dalam apa jua cara dan penampilan.
Wartawan: Poster Lords and Ladies Hinduism
yang hilang telah dipaparkan di dalam filem ini. Kenapa bukan Tuhan orang
Islam?
Amir Khan: Saya akan menjawab soalan ini dengan
jawapan yang sama. Anda tidak boleh menimbulkan sebarang persoalan tentang
Allah atau personaliti-Nya kerana Islam tidak pernah dan tidak akan menunjukkan
atau menggunakan mana-mana gambar-Nya.
Wartawan: Lelaki di dalam filem ini ialah
seorang Muslim, manakala gadis itu seorang Hindu. Filem ini berakhir dengan
menunjukkan bahawa orang Islam atau orang Pakistan bukanlah penipu tetapi
seorang yang setia. Adakah anda tidak terfikir bahawa di dalam kisah cinta ini
ada sebahagiaan daripada jihad?
Amir Khan: Well, tidak. Pengakhiran filem ini
mempunyai mesej bahawa orang Islam dan orang Pakistan adalah tidak seperti apa
yang mereka fikirkan selama ini. Mereka setia dan berbakti dengan berbuat baik.
Sebelum ini, kita telah banyak melihat budak lelaki Hindu dan budak perempuan
Islam di dalam filem, kita juga tidak membantah, begitu juga dengan anda. Saya
rasa anda tidak perlu membantah hal ini sekarang juga.
*Love Jihad: extremist Hindu di India menganggap
lelaki Muslim mengahwini wanita Hindu itu sebagai satu jihad buat Islam. Maka,
mereka mengadakan kempen untuk menentang “Love Jihad” ini.
Wartawan: Kami melihat anda (watak PK)
mengejar dan mensasarkan Dewa Hindu sepanjang scene filem ini. Mengapa tidak
seorang ulama Islam?
Amir Khan: Tiada di kalangan ulama dalam mana-mana
masyarakat Islam menyebut dirinya utusan Tuhan, atau seseorang yang boleh
menghubungi Tuhannya. Setiap ulama, tidak kira berapa seniornya dia, dia
belajar dari kitab Allah iaitu kitab suci al-Quran, dan mengajar orang lain
daripadanya.
Filem ini juga telah mencetuskan perdebatan secara terbuka di India melibatkan 6 panelis dan seorang moderator yang sangat agresif. Disini kita dpat melihat keterbukaan media disana dalam mewacanakan sesuatu untuk mendidik masyarakat mereka berfikir.
Setelah menonton filem PK, ada 6 elemen yang dibangkitkan oleh pengarah dan scriptwriter filem ini iaitu: percaya, prejudis, komunikasi, kebiasaan, ketakutan dan hipokrit.
Filem ini
sangat dianjurkan untuk ditonton semua, dengan pelbagai sebab. Paling mudahnya,
sebagai muhasabah dalam kita beragama. Sejauh mana kita yakin dengan kebenaran
Islam dan setia dengannya.
Proses ke arah melakukan
perubahan dalam menjadikan dunia yang lebih baik adalah antara lain bermula
dengan melakukan reformasi dalam cara keberagamaan, yang akan menghasilkan
seorang insan yang bersifat holistik dan mampu menyumbang kepada masyarakat
serta tidak mementingkan diri sendiri.
Moga Allah sentiasa beri
kita petunjuk untuk kekal setia dengan kebenaran hingga ke akhir hayat.
*Terdapat banyak lagi pengajaran dalam filem ini. Jemput share di ruangan komen.
x boleh nk share sbb x tgk lagi.. T.T Sedih...
ReplyDeleteruginyer xtengok lagi. Best kisah ni. 'si asing' yg setia dengan Tuhannya. Ada bberapa persoalan jug yg harus di fikirkan ttg filem ini yg berkait rapat denga Islam.
Delete