Tatkala tamadun Islam Uthmaniyyah di ambang keruntuhan dek serangan
luar dan dalam, ketika itulah suatu negeri baru ditawarkan sebagai
tapak menyuburkan Islam… bumi Jepun
Lebih 100
tahun yang lalu, tatkala Jepun diperintah di bawah kepimpinan Maharaja
Mutsuhito Meiji (1867 - 1912), beliau pernah menghantar surat kepada
‘khalifah terakhir umat Islam’, Sultan Othmaniyyah iaitu Sultan Abdul
Hamid II (1876 - 1909) di Istanbul. Surat itu merupakan perutusan dari
seorang Maharaja ‘Timur’ kepada seorang Maharaja ‘Timur’ yang lain,
menyatakan keinginan Maharaja Mutsuhito untuk mengangkat persamaan
ketimuran itu ke tahap yang lebih tinggi.
Surat Maharaja Meiji
“Kita
berdua adalah Maharaja Timur, dan sudah tentu menjadi tuntutan
keperluan sesama kita dan rakyat kita, untuk bersahabat dan saling
berhubung, sebagaimana yang dilakukan oleh masyarakat Barat sesama
mereka, tatkala Barat itu juga melihat kita sebagai ’satu’ iaitu ‘orang
Timur’. Beta melihat orang Barat menghantar misionari mereka ke negara
ini untuk menyebarkan agama mereka kerana kebebasan beragama yang ada
di sini…
Beta melihat tuan tidak melakukan perkara yang sama. Beta mahu tuan menghantar pendakwah-pendakwah ke negeri ini untuk mengajar dan menyebarkan agama tuan, yang boleh menjadi asas ikatan moral antara kita!”, titah Maharaja Mutsuhito Meiji di dalam perutusannya kepada Sultan Abdul Hamid II di ibu kota Ummah, Istanbul''.
REAKSI KHALIFAH
Tatkala tamadun Islam di ambang keruntuhan dek serangan luar dan dalam, ketika itulah suatu negeri baru ditawarkan sebagai tapak menyuburkan Islam… bumi Jepun.
Surat Maharaja Meiji itu sangat menarik perhatian Sultan Abdul Hamid
II. Di Istana Yildiz, sebuah komiti telah ditubuhkan untuk mengkaji
akan hal ini. Komiti itu dibentuk bersama Sheikh al-Islam dan Menteri
Pendidikan, kedua-duanya sangat mengambil berat akan pelawaan luar
biasa ini. Ketika itu, kedua orang penting Istana ini telah berpakat
bersama Sayyid Jamal al-Din al-Afghani, reformis Muslim terkemuka di
zaman itu yang bermastautin di Istanbul, untuk menyediakan perancangan
berkaitan hal ini. Mereka pergi mengadap Sultan dan diskusi bermula.
“Kami
mencadangkan agar sebuah rombongan deligasi dibentuk dari kalangan
ilmuan Madrasah Istanbul untuk dihantar ke Jepun”, kata Sheikh al-Islam
dan Menteri Pendidikan.
Sayyid Jamal al-Din al-Afghani hanya
mendiamkan diri. Sultan Abdul Hamid II merenung ke arahnya dan meminta
pandangan al-Afghani.
“Tuanku, ilmuan-ilmuan yang dicadangkan itu telah menjauhkan Muslim
dari Islam, bagaimanakah mereka boleh dipertanggungjawabkan untuk
mengajak masyarakat Jepun kepada agama kita? Saya berpendapat, adalah
penting untuk kita mengkaderkan golongan bijak pandai, memberikan
mereka pendidikan khas untuk melayakkan diri mereka memikul tugas ini
mengikut keadaan semasa”, tegas Sayyid Jamal al-Din al-Afghani.
Sultan terdiam.
“Buat
masa ini, cukuplah dihantar surat perutusan bersama hadiah-hadiah yang
sesuai untuk memaklumkan kepada Maharaja Meiji bahawa jemputannya
sudah diterima dan diberikan perhatian yang serius. Nyatakan yang
tuanku akan menunaikan jemputan itu dengan sebaik mungkin”, simpul
Sayyid Jamal al-Din al-Afghani kepada Sultan Abdul Hamid II.
Cadangan itu diterima.
Perutusan
dihantar, namun agenda pendidikan khas untuk pendakwah Islam ke Jepun
itu tidak terlaksana. Jemputan itu ditelan masa dan hilang dari
ingatan…
Sultan Abdul Hamid II menggerakkan Agenda Pan
Islamisma beliau dengan begitu agresif. Sayyid Jamal al-Din al-Afghani
yang sering berkonflik bersama beliau, adalah ideologue yang tidak
boleh dikesampingkan. Pan Islamisma adalah ibarat Islam sebagai
ideologi politik, bertujuan membina ikatan emosi dan rasa antara umat
Islam seantero dunia, agar bersatu padu mendepani imperialisma Barat
yang semakin dominan.
Perutusan Pan Islamisma dihantar ke seluruh dunia.
PELAYARAN ERTUGRUL
607 anak kapal bersama 57 pegawai telah memulakan pelayaran jauh
menuju Jepun pada 14 Julai 1889, bersama Kapten Ali Bey sebagai
ketuanya. Perjalanan membelah lautan itu sungguh dramatik.
Persinggahannya ke India, dan Semenanjung Tanah Melayu sarat dengan
pelbagai catatan yang berharga. Masakan tidak, kapal utusan khalifah
bangsa Islam itu belayar dengan misi besar, mengajak kaum Muslimin
bersatu dari Istanbul ke hujung terbitnya mentari harapan.
Selepas 11 bulan belayar, Ertugrul tiba di Yokohama pada 7 Jun 1890.
Rombongan
yang dipimpin oleh Kapten Ali Bey itu disambut meriah oleh Maharaja
Meiji dan penduduk Jepun. Mereka saling bertukar hadiah dan meriam
ditembak ke udara sebagai mengalu-alukan ketibaan rombongan yang
dinanti-nanti ini. Masyarakat Jepun keluar beramai-ramai berpesta dan
berebut-rebut melihat bendera dan kapal Othmaniyyah.
Selama beberapa hari, pelbagai majlis diadakan. Ketibaan kaum Muslimin Othmaniyyah itu amat dialu-alukan.
TRAGEDI
“Tangguhkan sebentar. Ini musim taufan!”, pesan watan kepada tetamu.
Namun Ertugrul tidak bertangguh. 15 September 1890, Ertugrul berlayar meninggalkan Yokohama.
Hari
pertama cerah menyinar. Kapal itu ceria dengan 1001 berita yang ingin
disampaikan kepada Sultan di Istanbul. Namun segala-galanya bertukar
menjadi mimpi ngeri apabila taufan 16 September datang seperti yang
dipesan. Ertugrul terperangkap di dalam bencana.
Sehingga
lewat malam, kapal dan kira-kira 600 anak buahnya dalam keadaan
genting. Pelbagai kerosakan berlaku dan tatkala pekat malam mengundang
pagi, Ertugrul terhempas berkecai merempuh terumbu di Pulau Oshima,
tidak jauh dari pantai Wakayama yang berbatu.
Dalam jerit
pekik warga utusan khalifah, Ertugrul tenggelam ditelan ombak. Lebih
500 anak kapal terbunuh. Maharaja Meiji menyambut berita itu dengan
kesedihan.
Terasa basah air mata mengenangkan kemalangan itu. Ia bukan
sekadar kemalangan yang menenggelamkan kapal utusan Khalifah, ia juga
menenggelamkan harapan ramai umat Islam di Kepulauan Melayu yang turut
sama mengirimkan mesej ke kapal Ertugrul agar Khalifah mengusahakan
bantuan membebaskan tanah air kita dari penjajahan Britain dan
Belanda....
Bukan itu sahaja, ia turut sama menjadi siri
bencana yang akhirnya menyaksikan tenggelamnya legasi Ummah apabila
Sultan Abdul Hamid II sendiri digulingkan oleh Parti Ittihad ve Terakki
pada 1909 dan Khilafah Othmaniyyah dengan rasminya dikebumikan pada
tahun 1924… tiada lagi Islam dan Ummah sebagai satu. Turki menjadi
Turki, Jepun sebagai Jepun, Tanah Melayu bergelar Malaysia, dan
semangat persaudaraan Islam hilang ditelan masa.
Maharaja Meiji
telah menjemput Islam dan Muslim… seakan semangat penduduk Madinah yang
membuka ruang baru selepas kesempitan Mekah yang menekan dakwah.
Ada
yang mengatakan masyarakat jepun itu umpama orang islam tanpa muslim,
masyarakatnya terdidik dengan nilai-nilai yang amat dekat dengan islam,
sayang mereka tidak mengucap dua kalimah syahadah...mereka sedang
mencari makna hidup, tetapi siapa yang akan membimbing mereka, mungkin
kita boleh katakan Jepun kini adalah Yathrib bagi akhir zaman ini..
(Artikel ini diambil daripada laman web Ust hasrizal Abd Jamil)
Modernist Islam, 1840 - 1940: A Sourcebook oleh Charles Kurzman mencatatkan satu peristiwa penting islam dan jepun.
No comments:
Post a Comment
Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Semoga bermanfaat (^_^)v