Tuesday 9 August 2016

Saiz Nabi Adam a.s


Adam A.S. dan isterinya Hawa menikmati kehidupan syurga yang serba indah. Makanlah buah-buahan syurga semahu-mahunya kecuali suatu pohon yang dilarang mendekatinya. Larangan ini sebagai ujian terhadap Adam A.S. dan isterinya. Namun syaitan memang musuh manusia yang nyata. Dendam kesumatnya terhadap Adam A.S. masih membara. Tipu helah syaitan sangat halus. Syaitan menyatakan pohon larangan itu ialah Pohon al-Khuld yang andai dimakan buahnya, pemakannya akan kekal abadi dan tidak akan mati. Adam A.S. termakan tipu daya syaitan tersebut lalu memakan buah larangan bersama isterinya. Maka derhakalah kedua-duanya kepada Tuhan-nya. Akibatnya, Adam A.S., Hawa dan syaitan diperintah turun ke bumi. Adam A.S. dan Hawa memohon taubat daripada Tuhan-nya akibat dosanya itu lalu diampun kedua-duanya. 



Maka bermulalah kehidupan Adam A.S. dan Hawa di atas planet bumi....

 Hikmah Ilahi yang menganugerahkan saiz yang besar kepada manusia yang awal, sesuai dengan persekitaran yang sukar sebagai peneroka planet bumi 

Saiz ketinggian Adam A.S. ketika jatuh ke bumi menurun menjadi 60 hasta tingginya. Kekacakan wajah Adam A.S. tidak dapat ditandingi atau menyamai sesiapa kecuali Yusuf A.S., mengikut satu riwayat.

Perbandingan skala ukuran saiz fizikal  Nabi Adam A.S. ketika memulakan kehidupan di atas muka bumi, mengikut eksperisi seorang pelukis yang membandingkan manusia hari ini dengan ayahanda mereka yang pertama. 

Gambar sebelah kanan pula menunjukkan satu model saiz jubah yang dipadankan dengan keterangan hadith tentang ketinggian baginda. Baju tersebut dibuat pameran di sebuah negara Arab beberapa ketika yang lalu yang terpaksa ditegakkan dengan meggunakan kren yang besar saiznya. Bukan sahaja saiz yang besar dan tinggi, malah umur baginda pun lanjut mencecah seribu tahun mengikut satu riwayat. Hawa pula meninggal setahun kemudian. Ketika wafat, zuriat kedua-duanya sudah mencapai bilangan 4000 orang di sekitar Bauz. Demikian dicatatkan oleh al-Tabari

Manusia semakin susut saiznya generasi demi generasi. Hikmah Ilahi yang menganugerahkan saiz yang besar kepada manusia yang awal, sesuai dengan persekitaran yang sukar sebagai peneroka planet bumi yang kemudiannya diwarisiskan kepada seluruh zuriatnya sepanjang sejarah kemunculan manusia di atas muka bumi. Maka hakikatnya, seluruh manusia bersaudara yakni daripada pasangan ayah dan ibu yang sama. Teknologi moden hari ini membuktikan hakikat ini menerusi kajian DNA kromosom-Y yang menunjukkan seluruh keturunan manusia menumpu kepada induk yang sama.


Wallahu'alam.. !

2 comments:

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Semoga bermanfaat (^_^)v