Sunday 8 March 2015

Lelaki Tidak Di Anggap Mulia Dari Wanita




Hakikat kejadian lelaki dan wanita itu sendiri adalah berbeza. Bukan setakat fizikal, bahkan keupayaan dan kemampuan yang Allah SWT kurniakan kepada lelaki dan wanita juga berbeza. Adkalanya apa yang lelaki mampu lakukan tidak dapat dilakukan pada wanita, dan adakalanya apa yang dilakukan oleh wanita tidak mampu dilakukan oleh lelaki. Perbezaan ini adalah suatu rahmah, sebagai pelengkap antara satu sama lain.

Itulah yang dikatakan pasangan. 

Sifat berpasang adalah saling melengkapi antara satu sama lain. 


Tiada satu yang lebih hebat melainkan, setiap satu ada kelemahan dan kekuatan.


Gelaran "Isteri' Dalam al-Quran

Menariknya, perkataan Allah SWT gunakan dalam al-Quran bagi menunjukkan suami ataupun isteri adalah perkataan yang sama, sedangkan dalam bahasa-bahasa lain, perkataan untuk suami dan perkataan untuk isteri menggunakan dua perkataan yang berbeza. 

Misalnya dalam bahasa Inggeris, perkataan untuk suami ialah 'husband' manakala untuk isteri ialah 'wife'. Sementara dalam bahasa Perancis pula, perkataan untuk suami ialah 'mari' manakala 'femme' untuk isteri.


Dalam al-Quran, suami dan isteri tidak disebut dengan dua perkataan berbeza. Ianya disebut 'zaujuh' dan 'zaujati'. Hanya satu perkataan yang digunakan bagi kedua-duanya iaitu ' zaujuh' yang membawa maksud 'pasangan'. Islam melihat suami dan isteri sebagai pasangan, penutup dan juga pelindung antara satu sama lain. 

Mereka dilihat sebagai sepasang, bukan berasingan.

Sudah tentulah ini bermakna kaum lelaki dalam Islam tidak di anggap lebih mulia daripada kaum wanita.

Apabila kita mengatakan sepasang kacamata, sepasang stokin atau sepasang baju, tentulah kita menganggap mereka setara dan tidak dapat dipisahkan antara satu sama lain. Sudah tentu kita tidak menganggap stokin sebelah kanan lebih baik dari stokin sebelah kiri.

Begitulah ibaratnya sepasang suami dan isteri dalam al-Quran.

Namun gelaran 'zaujuh' ini hanya diberikan kepada isteri yang sama-sama beriman dengan seperti suami mereka. Bagi isteri yang tidak beriman, mereka tidak di sebut sebagai 'zaujuh'. Contohnya isteri Nabi Lut dan isteri Nabi Nuh. Dalam al-Quran mereka di sebut ' imraah', kerana isteri sebegini tidak di anggap pelengkap, pelindung ataupun penutup kepada suaminya.

Kerana itu dalam Islam, kemuliaan seseorang di sisi Allah SWT tidak di ukur kerana jantinanya, tidak di ukur krana kekuatan dan kemampuannya.

Kemuliaan disisi Allah SWT di ukur melalui KETAQWAANNYA kepada ALLAH SWT.


"Dalam al-Qur'an Allah kadang kala memulakan dengan menyebut perempuan dahulu baru sebelum lelaki. Perempuan menyempurnakan lelaki. Yang memuliakan wanita adalah orang yang mulia dan yang merendahkan wanita adalah hina,"


Petkan dari,
_Bunga Kebahagiaan, TGNA_

1 comment:

  1. Salam..owh,kiranya dlm quran mmg xde prktaan suami & isteri laa.. (berasingan)..tp,klu ikutkn bhasa arab,azzauj utk laki n azzaujah utk prempuan kan?dpt ilmu baru..lebih2 lg,psl isteri nabi luth & nabi nuh yg mna hnya disebut sbg imraah..terima kasih..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Semoga bermanfaat (^_^)v