Monday 23 March 2015

Kritik Bukanlah Menghina

Kritikan itu bukanlah sesuatu yang tidak baik. Namun kritikan itu perlulah di jelmakan dengan akhlak yang baik. Jika cara mengkritik itu di luahkan dengan cara atau akhlak yang buruk, keburukannya akan lebih terserlah meskipun terdapat banyak perkara rasional dalam kritikannya.


Menurut Hamka, kritikan itu menyihatkan masyarakat. Ahli kritikan diminta menunjukkan kekurangan-kekurangan yang ada.

Yang terpuji, ialah kritikan yang menunjukkan kesalahan dengan maksud untuk memperbaikinya, dan sesekali tidak bermaksud menghinakan dan merendahkan martabat organisasi/orang yang dikiritiknya. Kritikan yang membangun amat besar manfaatnya kepada masyarakat. Sebab tiap-tiap orang yang dikritik berusaha memperbaiki kesilapannya akan datang.

Yang tercela,ialah kritikan yang semata-mata ditujukan untuk menghancurkan, meruntuhkan dan menyinggung kehormatan individu atau sesuatu kumpulan. Kritikan seperti ini sangatlah merugikan masyarakat. Kerana masyarakat tidak di ajar untuk menghargai hasil kerja orang lain.

Tiap-tiap bunga yang akan tumbuh dan berpucuk, sentiasa diregas, dipijakkan dan diruntuhkan. Masyarakat menjadi rugi dengan cara ini.

Ahli kritik kadang-kadang kepandaiannya hanyanya mengkritik itu sahaja. Maka sebab itu orang yang dikritik tidak boleh marah-marah dan meradang seraya berkata"

"Pandainya cuma mengkritik, tapi tidak dia sendiri tidak mampu melakukannya"

Ahli pengkritik kadang kala tentu tidak dapat membuat lebih baik seperti itu. Dia mungkin hanya dapat menunjukkan dimana salahnya dan menyuruh memperbaikinya, dan ahli pengkritik perlu sanggup memuji dimana kelebihan dan kehebatan orang yang dikritiknya,lalu disanjung dan dinaikkan martabatnya.

Tetapi, meskipun dikritik, tidaklah wajib seseorang itu mengubahnya jika kritikan itu tidak bermanfaat, kerana keputusan bukan ditangan orang yang mengkritik. Namun tidak dinafikan kedudukan ahli pengkritik dalam pembangunan sesuatu amat diperlukan.

Kritik bukanlah menghina, kritik jangan sampai menghina.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Semoga bermanfaat (^_^)v