Saturday 14 March 2015

16 Saranan Untuk Suami Ketika Isteri Hamil

Sedikit pelik jika saya menulis tips-tips ini sedang saya masih belum punyai pasangan apatah lagi belum lagi punyai anak dan memiliki pengalaman ini. Namun, apa yang di tulis ialah hasil dari bacaan saya dalam satu buku seperti yang tertera pada gambar di bawah. Saya suka berkongsi apa yang saya baca kepada semua, agar apa yang saya dapat tidaklah hanya berlegar di ruangan kepala saya sahaja. Kerana sifat ilmu itu perlu disebarkan dan dikembangkan.



Khusus Buat Para Suami


Pada Waktu kehamilan, biasanya seorang isteri akan menjadi lebih sensistif. Jadi seharusnya seorang suami, bersabarlah dalam melayan kerenah isteri. Ringankan beban isteri menguruskan rumah tangga seperti membantu membuat kerja rumah ataupun menyediakan keperluan anak. Beri sokongan moral kerana emosi isteri mudah terganggu ketika hamil.


Jadilah seorang suami yang prihatin dan sensitif terhadap keperluan isteri. Fahami keadaan isteri apabila dia berkelakuan aneh. Kebiasaannya ini hanya seketika sahaja.

"Jika seorang isteri 9 bulan boleh bersabar mengandungkan hasil bersama keseorangan, takkan kita tidak mampu bersabar hanya untuk memberi sokongan padanya. Kesabaran dan keprihatinan suami dapat membantu isteri melalui saat kehamilan dengan baik"

Khusus buat para suami, terdapat beberapa saranan yang perlu dilakukan oleh suami dalam menghadapi situasi ini.

1. Bersyukur
Menemani isteri ketika temu janji doktor bagi memeriksa kandungan, terutamanya pada awal kehamilan merupakan amalan yang baik. Zahirkan rasa syukur kerana di anugerahkan zuriat. Allah S.W.T akan menambah nikmat bagi para hamba-Nya yang bersyukur.

2. Peka Terhadap Emosi
Tunjukkan bahawa anda peka dan mengambil berat terhadap perubahan emosi, fizikal dan pemikiran isteri.

3.Bijak  Kawal Krisis
Jika terdapat tanda-tanda akan timbul  krisis disebabkan emosinya yang kurang stabil, bertenang dan selesaikan dengan segera dengan baik.

"Apabila kamu marah, imbangi emosi kamu dengan akal"
_Ben Bayyah_


4. Manjakannya
Manjakan isteri dan kandungan dengan belaian kasih sayang. Luangkan masa berbual dengan isteri dan anak dalam kandungan. Berkongsilah rancangan menyambut kelahiran seperti persiapan, kewangan, peralatan, nama yang akan diberi, cuti, kedatangan keluarga kedua-dua pihak dan sebagainya.






5. Bersikap tolak ansur
Suami memahami tambahan bebanan yang di tanggung oleh isteri. Makanya, maafkanlah kekurangan isteri dalam melayani suami.

6. Beri Semangat
Selalukanlah memberi nasihat-nasihat yang baik yang dapat menguatkan semangat dan jiwanya.

7. Doa
Perbanyakkan berdoa agar isteri dan bayi sentiasa berada dalam keadaan sihat dan selamat. 



8.Jujur
Suami hendaklah berlaku jujur ! Hadapilah rintangan dengan berbincang dengan pasangan untuk mengelakkan salah faham dan sebagainya.

9.Simpati
Lebihkan kasih sayang dan simpati sehingga isteri merasakan ada pembela ke atas dirinya. Inilah salah satu resepi keserasian berumah tangga.

10.Tunaikan Permintaan
Biasanya, isteri akan mengidam ketika hamil. Usahakanlah tunaikan permintaan isteri yang tidak melampau.

11. Tenangkan Isteri
Biasanya kegelisahan isteri akan lebih ketara menjelang tarikh kelahiran. Tenangkan dan temaninya ketika proses kelahiran, beri kata-kata semangat kepadanya.







12. Diet Seimbang
Ingatkan dan galakkan isteri agar mengamalkan diet yang seimbang bagi menjaga kesihatannya.

13.Suasana Sihat
Wujudkan persekitaran dan suasana yang sihat dan selesa untuk isteri tersayang.


14. Berhati-Hati
Berlemah-lembut dan berhati-hati dalam melakukan hubungan jimak terutama ketika penghujung kehamilan dan menangguhkan hubungan intim atas nasihat doktor seperti kes isteri mempunyai placenta praevia.

15. Kelas Pranatal
Bila ada waktu dan kesempatan, ikuti kelas pranatal sebagai persediaan untuk isteri bersalin.

16. Segera Ke Klinik
Segera ke klinik atau hospital jika isteri mengalami sebarang kesakitan.






Wallahu'alam


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Semoga bermanfaat (^_^)v